Paris jour 83: Sainte Chapelle

Bonsoirr,

Vanochtend had ik het weer even moeilijk met opstaan. Ik was al om 07:15 wakker en kon niet meer slapen door een soort van stressig gevoel. De kinderen werden om 07:45 wakker en ja, toen was er met mijn slaap geen beginnen meer aan. De kinderen maakten behoorlijk veel lawaai en dit keer werden ze niet gesust, blijkbaar alleen in t weekend dus. Gelukkig heb ik daar dan maar 2x per week last van, maandags als ik vrij ben en donderdags als mijn les later begint. De rest van de dagen moet ik toch al vroeg opstaan.

Nou goed, toen maar gesmst wie er zin had om mee te gaan naar St. Chapelle. He-le-maal niemand.. Iedereen had al wat te doen en van sommigen kreeg ik niet eens antwoord.. Nouja dat was wel even lonesome, maarja, toen ben ik zelf maar op pad gegaan. Eerst nog even langs de bank voor mijn bankrekening. Shit, dicht op maandag. Daarna voor de Passe Navigo, kan niet, moet per se met papieren opgestuurd worden-_- Nou dat was niet zo'n geslaagd begin. Toen de metro genomen naar cité om daar naar Sainte Chapelle te gaan. Onderweg kwam ik erachter dat ik mijn camera vergeten was, grr. Achja, mooi excuus om nog eens terug te gaan.

Eenmaal bij Sainte Chapelle moest ik eerst door een veiligheidspoortje enzo en ik dacht echt: huh, hoezo.. Bleek dat dezelfde ingang was voor het Palais du Justice. Toen snapte ik t^^ De wachtrij was gelukkig niet zo lang, in het weekend schijnt het zo'n 2 uur te duren dat je in de rij moet staan haha.

Toen ik Sainte Chapelle binnenliep dacht ik eerst: wat klein..! Op de foto's leek het veel grootser.. En ik had het eigenlijk al wel snel gezien. Het was mooi hoor, daar niet van, maar de foto's die ik me herrinner vond ik mooier.. Ik liep even langs een kraampje waar ze kaarten verkochten, in het Sainte Chapelle zelf. En toen zag ik weer een van die mooie foto's. Veel grootser. Dus ik keek naar de kaart, toen weer naar de kapel.. Niet hetzelfde.. En toen ontdekte ik een ingang naar boven, wat trappen op en ja hoor, toen kwam ik in de grootse kapel dat wat ik op alle plaatjes had gezien. En het was echt heel mooi en indrukwekkend. Wouw:) Helaas dus geen fototoestel bij me, maar zo kon ik nóg beter met mn ogen kijken. Er stond ook een video aan waarop werd uitgelegd, dat de Rose van St. Chapelle een verhaal vertelde. De stukjes ervan werden opgelicht en uitgelegd wat het voorstelde, heel interessant! Het was wel het bijbelverhaal, iets waar ik dus niet in geloof, maar ik vond het gewoon meer interessant om te weten dat die cirkel dus een verhaal vertelt, het verhaal zelf interesseerde me minder. De linkerkant werd helaas gerestaureerd, dus dat kon ik niet zien, maar de andere kant was echt heel mooi. Prachtig glas in lood!

Na St. Chapelle wilde ik de Conciergerie in, maar ik geloof dat dat niet kan.. Ik vond nergens een ingang voor bezoekers helaas. Ik ben nog wat gaan rondwandelen en besloot pepernoten bij de hema te gaan kopen om uit te delen bij mn presentatie van vrijdag. Ik doe mn presentatie namelijk over Sinterklaas^^ Maarja, ze waren uitverkocht>:( Ik kon ze nergens meer vinden! Toen heb ik maar gevulde speculaas gekocht. En ook voor mezelf, nouja was toch maar 0,75 voor best een grote plak! Ik nam alvast een hapje opweg naar huis en ohhhh wat had ik dat gemist! Wat heerlijk zeg, gevulde speculaas!

Eenmaal weer thuis heb ik geluncht en nog wat huiswerk gemaakt en toen was het alweer tijd om de kinderen te halen. Oeef wat was ik zenuwachtig zeg.. Maar ik bedacht me dat het haast niet erger kon dan vrijdag, dus dat het wel ietsje beter zou gaan.

Eenmaal bij de klas van Gabriel keek ik over het randje om door het raam te kijken en hij zag me al. En het lachje dat op zn gezicht verscheen was al een beetje groter dan de vorige keer. Trots kwam hij meteen naar me toe met een zakje met koekjes die hij vandaag had gemaakt op school. Helemaal zelf! Hij begon meteen weer over de gouter en ik dacht: neee he, niet zoals vorige keer.. Ik zei dat hij moest wachten op zn zussen. Eenmaal met zn allen bij de poort maakte ik hem meteen duidelijk dat hij 3 koekjes mocht hebben en verder niks. Hij zei dat hij er 2 zou eten. Okee, prima.

Op weg naar huis rende hij te ver voor me uit. Dat maakte ik hem rustig duidelijk. De volgende keer zal ik het hem nog eens duidelijk maken en consequenties stellen.

Thuis besloot ik hem meteen te douchen, dan hadden we dat gehad. De meiden moesten van mij hun huiswerk maken. Mariam had geen huiswerk, dus die moest van mij aan de piano beginnen. Inès had een beetje huiswerk, maar ze leek niet zo'n zin te hebben dat te gaan maken. Nou goed, eerst Gabriel maar eens in bad doen. Ik zei: ga je mee, gaan we eerst douchen. En jawel, hij ging meteen mee! Echt heel lief, hij begon zich zelfs al uit te kleden. Ik deed de douche vast aan zodat die alvast warm was. Hij ging zo het bad in en onder de douche staan. Ik heb zn haartjes gewassen en hij heeft me geholpen. Woow, ik was echt verbaasd dat dit zo goed was gegaan! Tijdens het aankleden van Gabriel heb ik Inès overhoord van haar dictee en eigenlijk kende ze het vrij goed. Mn dag kon al niet meer stuk, want ik heb Gab voor de tv gezet en tsja, dan heb je er geen kind meer aan:) Zo blij dat het zo goed was gegaan!

Mariam moest van mij onder de douche terwijl Inès haar piano deed. Ik heb geluisterd bij Inès en we hebben een beetje gekletst. Toen was het Inès haar beurt om te douchen en ging ik naar boven waar de kleine nog steeds geconcentreerd tv zat te kijken en Mariam zat te tekenen. Toen eenmaal ook Inès boven was, zijn we met zn allen gezellig Cars 2 gaan kijken. Heel gezellig. Toen kwam Nayla thuis, zijn we gaan eten en Nicolas is vanavond laat thuis. Tijdens het eten was Gabriel laat met eten. Zn moeder begon hem te voeren, maar ze zat aan de andere kant van de tafel, terwijl ik naast Gabriel zat. Dus ik stelde voor hem te voeren, maar dat hoefde niet zei ze. Gabriel zegt ineens: Non, stop! Pakt zijn lepel uit zn moeders hand en geeft hem aan mij. Ahhw schattig! Nayla zei dat ze het idee had dat hij me wel mocht. Nou, gelukkig maar. Zaterdag en vandaag lijkt het er wel op, dus dat is fijn. Nayla is nu de kinderen in bed aan het doen, ik zit in de woonkamer op de bank.

Het was een geslaagde dag. Het begon weer moeilijk, maar dat ken ik nu van mezelf, dat wanneer ik ergens nog niet gewend ben, of ik ben gestresst ofzo dan krijg ik een naar gevoel en hier uit zich dat in heimwee en dan kom ik moielijk mn bed uit. Maar de rest van vandaag is goed verlopen, dus ik ben zeker tevreden.

Jullie zijn weer helemaal op de hoogte geloof ik, dusseh, tot morgen!

Bisouss

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active